Paar leds gaan steeds aan

  • Hallo,


    Ik heb gisteren mij OSMC moeten herinstalleren vanwege SD-corruptie.
    Voor de eerste keer de installatie via HyperCon gedaan (ging niet van een leien dakje) maar het draait nu terug allemaal.
    Enkel heb ik het probleem dat 1 of 2 leds steeds terug aangaan in wit of blauw na een tijdje als er niks gespeeld wordt in Kodi.
    Als ik dan een film start/stop of via de Android-app een kleur zet en clear is het ok, maar na een tijdje gaan de leds terug aan.
    Voor de reinstall had ik dit probleem niet. Ja, toch wel, maar enkel als ik de raspberry van de stroom haalde, da's een gekend probleem van Lightberry.


    Dit is mijn (nieuw aangemaakte) config. Ik heb nog niet getest met mijn oude config file, die ziet er toch wel redelijk anders uit...


    [edit]
    Was ik nog vergeten. Vroeger kon ik bij hardware uit het lijstje LightBerry kiezen, die staat er nu niet meer tussen; Ik heb WS2801 gekozen, volgens hun site is dit ook OK?



    Enig idee wat hier de oorzaak zou van kunnen zijn?


    Thanks!

    • Offizieller Beitrag

    Welkom :coffee:


    Het zou de framegrabber kunnen zijn of lokale hardware storing maar als het alleen software herinstallatie is geweest is dit onwaarschijnlijk.
    Zou het volgende in de config uitzetten en dan opnieuw testen :)


    Code
    // NO V4L2 GRABBER CONFIG
        // FRAME GRABBER CONFIG
        //"framegrabber" :
        //{
        //   "width" : 64,
        //    "height" : 64,
        //    "frequency_Hz" : 10.0,
        //    "priority" : 890
        //},
  • Nou, 2 problemen...
    1. Ik heb de framegrabber uitgezet. Als ik nu een film speel doen de leds helemaal niks meer. Zet ik hem terug aan, werkt het wel.


    2. Plots werkt ook de android app niet meer (met of zonder grabber). Connectie is ok, de app zegt 'server synchronised' en ik krijg bvb. ook de lijst van effects te zien, maar de leds doen niks meer :(
    Gisteren werkte de app gewoon, dus snap niet goed wat er aan de hand is. Service gerestart, rpi gerestart, geen effect...


    [edit]
    Ik heb er even mijn oude sd'tje terug ingestoken, daar werkt alles nog steeds netjes zoals het hoort.
    (behalve dat door de corruptie geen wijzigingen aan het filesystem worden opgeslaan...)

  • Ik kreeg het van dat gesukkel op mijn zenuwen en ben van nul herbegonnen. :)


    OSMC opnieuw op kaartje geschreven. Updates geïnstalleerd en dan via Hypercon hyperion proberen installeren.
    Zoals ik in mijn startpost al zei, dat gaat dus niet van een leien dakje...


    Hele hoop problemen met het installeren van de dependencies!


    Als ik:

    Code
    cd /tmp && wget -nv -N https://raw.github.com/hyperion-project/hyperion/master/bin/install_hyperion.sh && chmod +x install_hyperion.sh && sudo sh ./install_hyperion.sh HyperConInstall ; rm install_hyperion.sh


    opsplits en manueel via ssh doe, lukt het wel zonder alle errors. Ik gebruik dan wel de HyperConInstall optie niet erbij. Waarvoor dient deze juist? Kan dat het verschil maken?


    Ik heb de grabber in de config laten staan, momenteel blijven de leds nog uit, ik check morgenvroeg of dat nog zo is...


    Probleem met de app heb ik gevonden. Mijn priority stond nog op 1100. Dat was ooit de standaard prioriteit dacht ik van hyperion zelf. Daarom had ik deze in de app ook zo ingesteld zodat ik via de app een override kon doen.
    Wat is de standaard priority nu als je een film afspeelt?
    Het is handig als ik de leds dan kan uitzetten als ik via mijn projector kijk zodat er geen licht vanachter mijn projectiescherm komt.


    Sorry voor de lap tekst en de vele vragen. Hopelijk zijn de errors (en mijn vragen) voor jullie ook interessant. :)

    • Offizieller Beitrag

    Het kan zijn dat je niet de officiële addon gebruikt in Kodi maar helaas niet veel ervaring met OSMC hier, zou de Kodi Hyperion addon daar even deinstalleren en dan opnieuw installeren bij Kodi via deze zip:


    https://github.com/hyperion-pr…perion/archive/V1.0.2.zip


    Framegrabber zou normaal gesproken niet nodig moeten zijn dus dat is wel vreemd, de installatie loopt inderdaad stuk op de deps dus vermoedt dat iets in de package manager niet lekker zit of dat het script deps verwacht die onder OSM niet (meer) beschikbaar zijn.

  • Ik gebruik helemaal geen addon in Kodi :bigsmile:
    Da's toch ook niet nodig dacht ik?

    Zitat

    Note that this plugin will not work for Kodi running on the Raspberry Pi


    Het script werkt zonder problemen als ik het manueel in een terminal start, dus de deps zijn waarschijnlijk wel ok.
    Vreemd dat het uit hypercon problemen geeft, het is in de basis exact dezelfde werkwijze...

  • Aha, dan zal ik vanavond de addon eens installeren. Die werkt nu dus wel op een Rpi?
    Hopelijk lost dat het probleem met de leds op.


    Maak ik een issue op github voor de installatieproblemen vanuit Hypercon?

  • Ik denk dat deze thread wel dicht kan, het probleem ligt volgens mij niet aan Hyperion maar aan... OSMC of zo gok ik.
    Gisteren kwam ik thuis en de helft van mijn leds branden wit/blauw. Ik was het lichtjes (pun intended :bigsmile:) beu aan het worden en heb toen de leds uitgezet via de remote an daarna de Hyperion-service gestopt.
    Toen ik vanmorgen beneden kwam brannde terug een ganse hoop leds! M.a.w. het probleem kan niet bij Hyperion liggen.
    Waarschijnlijk is er in een recente update van OSMC ergens iets dat misgaat (schrijven naar SPI of zo), dus ik zal op hun forum mijn licht even gaan opsteken...

  • Rasplex draait Plex ipv Kodi toch?
    OpenElec is ook al niet zo'n goeie start...



    :(


    Heb de install ook manueel moeten doen, nu testen wat de leds doen...

  • OpenElec gaf hetzelfde probleem...


    Het is me ondertussen gelukt om mijn oude werkende install van OSMC in orde te krijgen.
    Ik heb gewoon een dd van de defecte SD (die blijkbaar vast zat in een soort van read-only mode) naar een nieuwe SD.
    Alles werkte toen terug als een zonnetje. OSMC en Hyperion deden het beiden terug netjes.


    Maar als test heb ik toch maar even via HyperCon een update gedaan van Hyperion (waarbij het script nu wel correct werkte)
    Resultaat => Nog geen 10min later sprongen led 0 en 1 terug aan op blauw/wit


    Er lijkt me dus toch iets verkeerd te gaan in nieuwere versies van Hyperion...

  • Hello Fire69,


    unfortunately I don't speak any Dutch, but I assume, you nearly have the same problem as I do: The last one or two LEDs start shining (green!) after a certain time.


    When watching Movies, everything works fine. No LED is missing or showing wrong colors.
    After stopping the movie all LEDs are off, as expected, but after some hours, the last one or two LEDs are getting lighter and lighter.


    At the moment it helps to deactivate Hyperion with hyperionswitch.sh. But only for some hours.


    I struggle with this problem for a couple of weeks. In fact it appeared after updating the system to the newest Hyperion Version. Still, I don't think that it's a Hyperion problem. But it really is getting annoying.

  • You assumed correctly, that is exactly my problem (except my color is more blueish white, depends on the leds I suppose).


    Very annoying indeed. I had a working install, but my SD got corrupt so I did a new OSMC/Hyperion install on a new card and then my problems started.
    I got 'lucky' now, I was able to clone my corrupt card to a new SD and my old installation is working again now.


    But since we're having the same problem, and I also had the problem when I installed OpenElec as a test, I do think it's a Hyperion problem.
    Why do you think it's not?

  • Well, maybe I should try a fresh install of all the software as well when I find some time.


    There are two reasons why I think that Hyperion is not the problem:
    1. it doesn't make a difference whether I put the correct amount of LEDs in the .json file. It affects the Ambilight, of course, but it doesn't change the position of the green LEDs. These are always the very last on the LED stripe.
    2. hyperionwitch.sh. When switching Hyperion off, I would guess Hyperion has no more control over the LED stripe. Still the glowing appears after switching Hyperion off.


    On the other hand: The effect first appeared after installing newest Hyperion. No matter whether I use an old .json configuration or a new one. This indicates a problem with Hyperion.


    Is there an official statement, so far or are we the only ones with this problem?

  • I'm going to do a new install of OSMC now, and not install Hyperion for a day or 2, to check if the leds stay off.
    After that, I'm going to install Hyperion and again check what the leds do. If they turn on, it has to be Hyperion, right?


    Hm, something I just thought of... When you install Hyperion, it enables SPI in the config.txt. Could it be that in the newer versions of OSMC/OpenElec (same kernel or something) there is a bug that sends unwanted data to the GPIO-pins?

  • Pryxus, I forgot to ask you, what hardware are you using for your leds?
    I'm using a Lightberry, this thing already has a tendency to light up some leds when it doesn't get a signal (Pi powered off, etc...)

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!