Advies gevraagd

  • Als het de eerste alinea is moet het wel lukken



    nee het zijn een stuk meer stappen, wat ik had gepost was een kopie van een post van iemand anders.
    ik heb het nu uitgezocht wat je moet doen, ik zal voor jou en mezelf een howto maken met de stappen.


    zodat als je het nog eens moet doen een naslag hebt,


    ik heb deze installatie gemaakt op Debian buster full met alle opties.
    geen Hyperbian of andere os, weet dus ook niet of dat bij jou gaat met Libreelec.


    gewoon proberen

  • Dan gaan we get proberen.


    Wat is de how to jeroen. Let me know dan probeer ik het uit.



    installeren van Hyperion.NG op Raspbian/Debian Buster e.a


    1. image downloaden Raspbian/Debian buster, welke je wilt.
    2. image schrijven naar SD kaart, niet formatteren!
    3. schuif deze in je PI en boot deze totaan installatiewizard
    4. juiste settings maken en zet VNC/SPI/SSH en andere zaken aan, je kan dit (ook) in sudo raspi-config doen
    5. Ip adres noteren van de PI, daarna rebooten
    6. Ga op je PI naar https://github.com/hyperion-project/hyperion.ng/releases en pik een versie uit die dit heeft>> Hyperion-x.x.x-alpha.x-Linux-armv7hf-rpi.deb
    7. download deze en zet deze in je PI directory neer, bijv home/pi/testmap
    8. open je terminal op je PI via SSH-putty of via VNC programma ( VNC uitleg volgt later)
    9. voer in;


    sudo apt-get update
    sudo apt-get upgrade


    sudo apt-get install git cmake build-essential qtbase5-dev libqt5serialport5-dev libqt5sql5-sqlite libqt5svg5-dev libqt5x11extras5-dev libusb-1.0-0-dev python3-dev libcec-dev libxcb-image0-dev libxcb-util0-dev libxcb-shm0-dev libxcb-render0-dev libxcb-randr0-dev libxrandr-dev libxrender-dev libavahi-core-dev libavahi-compat-libdnssd-dev libjpeg-dev libturbojpeg0-dev libssl-dev zlib1g-dev
    sudo apt-get install libraspberrypi-dev


    dit allemaal uitvoeren en wachten, misschien heb je ze niet allemaal nodig maar teveel is niet erg :)


    10. installeren van de deb.file>> sudo dpkg -i /path/to/Hyperion-x.x.x-alpha.x-Linux-armv7hf-rpi.deb
    als je file bv op home/pi/testmap staat dan is de code: sudo dpkg -i /home/pi/testmap/Hyperion-x.x.x-alpha.x-Linux-armv7hf-rpi.deb
    als je deze geinstalleerd hebt dan zou hij het moeten doen.
    11. systeem rebooten en Hyperion.NG zou automatisch moeten starten.
    12. ga naar je localip:8090 en maak je changes!



    note; VNC server ( op bv Raspbian buster full) is voor remote desktop functie, als je deze wilt gebruiken dan moet je VNC viewer installeren op je pc en een account aanmaken> als je dit gedaan hebt en de installatiewizard hebt doorlopen kan je jouw pi als het ware als een 2e scherm naar je toe halen.
    zo kun je dus je desktop zien van je Pi ( mits ie deze heeft) en alle installatie heel makkelijk doen. )

  • Bedankt voor de howto Jeroen.


    deze sla ik op en ga er een keer mee aan de slag. Nu even een ander iets.


    de interne dispmanx grabber van de pi4 is mooier als de usb grabber. Heb het getest op 1080 content. Echter wat ik daarom wil is om 1080 met de interne grabber kijken en 4k met usb grabber.


    het punt is dat als ik de interne grabber oftewel platform grabber genoemd aandoe, dan krijg ik geen signaal op mn tv. Met de usb grabber heb ik hier geen last van.


    Als ik de hdmi kabels van de output 1 en 2 van de splitter omruil dan werkt zowel interne als externe grabber. Echter werkt hierdoor mijn tv afstandsbediening niet meer.


    heb jij enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb ook de splitter alles losgekoppeld en de pi4 direct in de tv geprikt, maar dan ook geen signaal met de interne grabber.


    het gekke is dat hij het wel een tijdje heeft gewerkt maar sinds vandaag alleen maar issues.



  • interne grabber, je bedoelt waarschijnlijk het beeld vanuit je HDMI aansluiting op je PI naar je installatie toe.
    Ik denk dat ik wel een idee heb, je moet je HDMI geforceerd zetten/geforceerde resolutie in config.txt


    als ik op een default installatie een HDMI aansluit om de eerste settings te maken dan heb je automatisch de goede resolutie UIT op je HDMI.
    echter als ik dan mijn HDMI eruit haal houd ik een heel rare resolutie over op mijn desktop van de PI [ die noem jij dus interne grabber] :)



    settings in config.txt op geforceerd zetten zou moeten helpen, even kijken of ik een voorbeeld voor je heb.



    # For more options and information see
    # http://rpf.io/configtxt
    # Some settings may impact device functionality. See link above for details


    arm_freq=900
    force_turbo=1
    max_usb_current=1
    avoid_warnings=1
    avoid_warnings=2


    # uncomment if you get no picture on HDMI for a default "safe" mode
    #hdmi_safe=1


    # uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
    # and your display can output without overscan
    disable_overscan=1


    # uncomment the following to adjust overscan. Use positive numbers if console
    # goes off screen, and negative if there is too much border
    #overscan_left=16
    #overscan_right=16
    #overscan_top=16
    #overscan_bottom=16


    # uncomment to force a console size. By default it will be display's size minus
    # overscan.
    framebuffer_width=1920
    framebuffer_height=1080


    # uncomment if hdmi display is not detected and composite is being output
    hdmi_force_hotplug=1


    # uncomment to force a specific HDMI mode (this will force VGA)
    #hdmi_group=1
    #hdmi_mode=1


    # uncomment to force a HDMI mode rather than DVI. This can make audio work in
    # DMT (computer monitor) modes
    #hdmi_drive=2


    # uncomment to increase signal to HDMI, if you have interference, blanking, or
    # no display
    #config_hdmi_boost=4


    # uncomment for composite PAL
    #sdtv_mode=2


    #uncomment to overclock the arm. 700 MHz is the default.
    #arm_freq=800


    # Uncomment some or all of these to enable the optional hardware interfaces
    dtparam=i2c_arm=on
    dtparam=i2s=on
    dtparam=spi=on


    # Uncomment this to enable infrared communication.
    #dtoverlay=gpio-ir,gpio_pin=17
    #dtoverlay=gpio-ir-tx,gpio_pin=18


    # Additional overlays and parameters are documented /boot/overlays/README


    # Enable audio (loads snd_bcm2835)
    dtparam=audio=on


    [pi4]
    # Enable DRM VC4 V3D driver on top of the dispmanx display stack
    dtoverlay=vc4-fkms-v3d
    max_framebuffers=2


    [all]
    #dtoverlay=vc4-fkms-v3d

  • Ik lees je berichtje nu pas.


    Met interne grabber bedoel ik dus de dispmanx grabber van de rpi4


    deze werkt wel als ik hyperion installeer met hypercon.jar bestand op de laptop.


    hij werkt alleen niet als ik hyperion ng installeer via paulchen panther versie.


    dus ik denk eerder dat de fout in de hyperion ng zit dan in mijn config.


    Anders zou die ook met hypercon.jar niet moeten werken toch?

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!