Gpio 18 dood?

  • Newby hier...
    Beste Hyperion gebruikers,


    Vanmiddag had ik mijn ambilight opstelling ineens aan de gang.
    Na wat gedoe overgestapt naar hyperbian en eindelijk succes.
    Maar....
    Elke seconde, 1,5 seconden zakt de felheid van de leds iets in, ook in het live view van de grabber zie ik wissekend mijn HDMI input en het pi SSH scherm.
    Ik dacht dus een power probleem, misschien kan de pi zero w niet voldoende stroom leveren?


    Dus een usb hub gepakt, voeding er op, pi en grabber er in gestoken.
    Ledstrip heeft eigen voeding met een 0 draad naar de pi.
    Bij het opstarten had ik geen rainbow swirl, en reageert de ledstrip niet meer op de Hyperion app.
    Alle plussen, minnen en signalen zijn gescheiden met wagoklemmen.
    Als ik de klemmen wat bewoog gingen er een paar leds aan, of alles brandde voluit wit.


    Zou pin 18 (12) zijn overleden?
    Een test met een Arduino geeft aan dat er niets mis is met de bedrading, leds werken dan gewoon.
    Dus ik vermoed dat het in de pi zit.


    Vanaf gpio 18 zit er een 120ohm weerstand naar de DI van de ledstrip (ws2812b)


    Het heeft gewerkt, totdat ik slim wilde doen om de voeding aan te pakken.

  • Het heeft gewerkt, totdat ik slim wilde doen om de voeding aan te pakken.



    vaak wil het niet werken met USB hubs, er gebeurt dan wat met de data.


    ik zou teruggaan naar originele setup, eerst eens kijken hoeveel arm je PI op draait oftwel is ie overclockt/getweakt?


    ga naar je SSH en kijk in je config.text en voeg daar wat dingen toe
    Probeer eens dit dikgedrukt in config:


    arm_freq=1000
    over_voltage=6
    temp_limit=80
    gpu_freq=550
    core_freq=525
    v3d_freq=525
    force_turbo=1
    max_usb_current=1

    avoid_warnings=1
    avoid_warnings=2
    avoid_pwm_p11=1
    sdram_freq=500
    sdram_schmoo=0x02000020
    over_voltage_sdram_p=6
    over_voltage_sdram_i=4
    over_voltage_sdram_c=4
    disable_splash=1


    dan heb je meer power op je USB poorten staan.
    probeer ook eens lsusb op je terminal en kijk of je PI de grabber detecteerd

  • Dank je Jeroen.
    Ik zal binnenkort eens kijken.


    Voor de volledigheid, ik heb gisteren alles weer terug gezet naar hoe het was maar dat gaf geen soelaas.
    De leds reageerden toen heel raar, links een paar aan, rechts niets, dan weer volledig fel wit en dan weer niets.
    Ik zal binnenkort alle aansluitingen nagaan, en de weerstand van 120ohm vervangen door een van 330ohm, dat zie ik vaker in setups.
    En eventueel de 2de pwm pin eens aansluiten en kijken of daar de leds op aan gaan.

  • Even een kleine update,
    ik heb vandaag weer alles aangrsloten zoals het was, en helaas nog geen greintje licht van de leds.
    Om te checken of het wel of niet aan de pi ligt heb ik nu een sd kaartje met de Hyperion classic image er op inclusief hypercon config in de pi gedaan en verrek...
    de leds werken weer, alleen wordt mijn grabber niet ondersteund. dat is een utvF007 en met de "no change" oplossing start alls op behalve dat de grabber/pi combinatie nog niet wil werken.


    Maar goed, de Pi leeft nog, net als GPIO18.
    Ik las ergens dat de Pi onder root access moet draaien bij hyperion NG om de WS281x aan de gang te krijgen ?
    ik ga effe zoeken hoe dat moet.

  • En ook dat is gelukt.
    Er zit weer leven in het systeem.
    De app werkt, de grabber werkt (een beetje).


    Laatste issues:
    Om de seconde bevriest de Videofeed.
    De leds lichten dan even wit op.
    In de seconde dat het werkt zie ik ook de kleuren veranderen.
    Wat zou het kunnen zijn dat de video feed uit de grabber telkens stopt?
    (Te weinig power zou kunnen, ik moet de tip van Jeroen nog proberen).


    De resolutie van de video feed is enorm laag, ik heb alles op "auto" staan wat zou ik hieraan kunnen doen?
    Ik heb met een los LCD scherm met component video ingang gekeken wat voor signaal uit de hdmi2av converter komt en op dat scherm is dat mooi scherp.

  • De resolutie van de video feed is enorm laag, ik heb alles op "auto" staan wat zou ik hieraan kunnen doen?



    van áuto' afhalen en zelf instellen. Fps op 15 beelden, Res op 800x600 bv Image op PAL en device op device0


    daarna naar size decimation gaan en tussen 4 en 12 instellen ( dit is de resolutie voordat het hele image naar Hyperion gestuurd wordt)

  • Ik heb in hyperbian de password protector voor root login er af gehaald.
    En ineens werkte het.


    Nu nog de flikkering er uit halen.
    Ik heb je tip over het instellen van de grabber toegepast en dat helpt enorm.


    Hoe kom ik in config.txt via SSH?
    Dat volg ik nog niet helemaal.

  • Ik heb in hyperbian de password protector voor root login er af gehaald.
    En ineens werkte het.


    Nu nog de flikkering er uit halen.
    Ik heb je tip over het instellen van de grabber toegepast en dat helpt enorm.


    Hoe kom ik in config.txt via SSH?
    Dat volg ik nog niet helemaal
    .



    haha ik ook niet, ik haal hem eruit en doe hem in de pc en werk config.text daar bij en sla hem op.


    dat moet je doen met sudo nano etc :)


    ken je mij vertellen hoe je dat precies hebt gedaan die actie met root login op Hyperbian?

  • Het is alleen met de grabber, dat elke seconde flikkeren en picture freeze in het status view screen.


    Als in de app activeer is alles perfect, kleur effecten doen het, niets aan de hand.


    Dus alleen als ik overschakelen naar hdmi input dan flikkert het gebeuren.
    Ik heb net de HDMI bron uitgezet en nu geeft de grabber een soort testbeeld, ook dan knippert het elke seconde.

  • Het is alleen met de grabber, dat elke seconde flikkeren en picture freeze in het status view screen.


    Als in de app activeer is alles perfect, kleur effecten doen het, niets aan de hand.


    Dus alleen als ik overschakelen naar hdmi input dan flikkert het gebeuren.
    Ik heb net de HDMI bron uitgezet en nu geeft de grabber een soort testbeeld, ook dan knippert het elke seconde.



    ik zou eens op je config.text je ARM waarde en USB wat opschroeven, het lijkt alsof het hele spul te weinig juice krijgt. :)


    als je lsusb op je terminal uitvoert valt je grabber dan ook weg? ik denk het niet namelijk

  • Nope, met lsusb is het Videodevice (AV2USB) gewoon zichtbaar.


    Ik heb ook het idee dat de pi zero w te weinig vermogen op de USB poort heeft om de grabber goed te laten werken.


    Root access, hoe het bij mij werkte,
    Sudo nano /etc/ssh/sshd-config


    En zoek dan naar
    #permitRootLogin prohibit password


    Verander dit naar:
    PermitRootLogin no


    Opslaan, en exit.


    Daarna werkte het.

  • Nou,
    Ik heb in mijn bak met usb kabels gezocht en nu een speciale kabel gemaakt die de grabber direct voed, de data gaat rechtstreeks naar de pi.


    Resultaat..... De flikkering om de 1,5 - 2 seconden is er nog steeds.
    Ik denk dat de grabber zelf het probleem is.

  • Vandaag iets anders geprobeerd,
    de grabber op mijn laptop aangesloten en vanaf mijn ambilight opstelling de video feed uit de hdmi2av converter op de grabber aangesloten.
    Via VLC mediaplayer het opname apparaat geopend en voila, beeld, zonder haperingen.
    Wel op een zeeeeeeer lage resolutie maar goed, de grabber werkt onder windows.


    Maar het laatste zette mij aa het denken, zou de resolutienog te hoog staan ?
    ik heb alles weer aangesloten en in de webinterface de resolutie op het laagst gezet.
    SUCCES !!!!
    Daarna een stapje hoger gegaan (640x480) en het werkt nog steeds.
    De kwaliteit van de grabber is dus niet om over naar huis te schrijven, maar voor nu doe ik het er mee.
    He he, eindelijk.

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!