sk6812 (spi?) met enkel de eerste LED groen

  • Hoi,


    Ik heb HyperBian op zowel een RPi 3B+ als 4 geïnstalleerd (twee aparte SD kaartjes), maar bij het aansluiten van de LED strip op een aparte adapter met de data pin naar GPIO 18 (ook GPIO 10 geprobeerd), krijg ik enkel de eerste LED aan. Bij GPIO 18 is deze LED groen, bij GPIO 10 is deze wit.


    Allereerst lijk ik nergens te kunnen vinden welke GPIO er standaard gebruikt moet worden bij een sk6812 strip en in de nieuwere Hyperion kan ik deze GPIO ook niet aanpassen via de webUI.


    Voor controller type kies ik sk6812spi, ik heb SPI enabled in raspi-config. Maar nu de settings daar in: ik laat alles op standaard staan en heb tusesn de twee SPI Devices gewisseld: 0.0 en 0.1, maar zonder resultaat.


    Voor LED count heb ik even 200 ingesteld en de verdeling is 60, 60, 40, 40.


    Ook als ik bovenaan de Wizard wil uitvoeren, blijft de LED groen of wit.


    Wat doe ik verkeerd? Welke GPIO moet ik gaan gebruiken?

  • Zur hilfreichsten Antwort springen
  • Lord-Grey

    Hat das Thema freigeschaltet.
  • Ik lijk m'n post niet meer te kunnen aanpassen. Ik heb nu de RPi 3B+ en de LED strip gepowered via m'n 5V 10A powerbrick. GPIO 10 is aangesloten. Grounds zijn gedeeld, zie deze afbeelding.



    Nu is geen enkele LED aan.

  • hey,


    je hebt Gpio's op de raspberry welke hardwarematig aangesloten moeten worden op de Ledstrip, je kan hiervoor verschillende Gpio's kiezen. '


    • PWM signaal wordt door een ws281x ledcontroller gebruikt en daarvoor gebruik je standaard Gpio18 (PWM0)
    • PWM ws281x moet root permissie hebben om te runnen anders deployt de ledcontroller niet
    • voer uit in terminal, sudo updateHyperionUser -u root daarna reboot de Raspi, sudo reboot


    • SPI signaal wordt door een SPI ledcontroller gebruikt en daarvoor gebruik je standaard Gpio10 (SPIdev0.0)
    • als je ook CLK signaal nodig hebt ( voor 4 lijn ledstrips) gebruik je daarvoor Gpio11

    Gpio18 is hardwarematige PIN12

    Gpio10 is hardwarematige PIN19

    Gpio11 is hardwarematige PIN23


    als je de hardware gekozen hebt kan je bij Hyperion in de WebUI localIP:8090 de instellingen maken voor de ledcontrollers, deze moeten dus wel kloppen met hetgeen je hebt aangesloten op de Raspi PIN!


    zie


    en


    je ziet dat alle settings te maken zijn.


    je kan de SK6812 runnen op PWM en op SPI.


    zie ook https://pinout.xyz/pinout/spi ( en alle andere Gpio's met mouse over)


    als je nog vragen hebt of je komt er niet uit dan laat maar weten.

  • Bedankt voor je reply! Heb opnieuw HyperBian geflasht, root access gegeven, SPI enabled, etc.


    Nu kan ik inderdaad kiezen voor ws281x en sk6812spi en de LEDs gaan allemaal aan, hoewel ze bij sk6812spi knipperen (1 seconde aan, 1 seconde uit). GPIO 10 aangesloten en ingesteld.


    Ik denk wel dat m'n kabeltjes te dun zijn, want er komt een beetje rook van af :) straks even langs de bouwmarkt.


    Is er een specifiek voordeel om juist voor SPI t.o.v. PWM te kiezen (dus controller sk6812spi t.o.v. ws281x)? Mijn sk2612 LED strip natural white LEDs extra. Misschien maakt dat de keuze voor de een of de ander beter?


    - update -

    Als ik ws281x kies als Controller Type, blijven de LEDs wit. Altijd.

    Als ik apa102 kies als Controller Type, blijven de LEDs wit. Altijd.

    Als ik sk6812spi kies als Controller Type, veranderen de kleuren zoals moet (middels RGB Byte Order Wizard, bijv.), maar flikkeren ze contant. Baut Rate stond op 3000000, aangepast naar 1500000. Nu beter, maar ook geen kleur


    Verder: alle kabels vervangen voor 1,5mm2 en met lasklemmen doorverbonden. Stuk veiliger nu.

    3 Mal editiert, zuletzt von koen () aus folgendem Grund: Aanvulling

    • Hilfreichste Antwort

    maar flikkeren ze contant. Baut Rate stond op 3000000, aangepast naar 1500000. Nu beter, maar ook geen kleur



    kijk je voeding na, het lijkt dat deze strip wel draait op SPI ledcontroller.

    heb je de ledstrip aan beide kanten gevoed? aan beide kanten begin/eind de 5volt DC en GND aan elkaar verbinden.



    je kan inderdaad ook spelen met de baudrate settings, bij mij staat ie op SPIdev0.0 1700000 baud voor APA102


    ohja, een tip, op de Raspi gebruik meer dan 1 GND PIN voor common ground.


    maakt niet uit welke je pakt.


    recommended settings sk6812 RGBW ledstrip;


    • running SPI led controller, device 0 SPI 0
    • GPIO 10
    • baud rate quite high 5900000
    • no levelsifter needed
    • white algorythm, white color is OFF

    succes!

  • Lijkt helemaal prima te werken zo! Baut Rate wel wat mee gespeeld. 5000000 lijkt de beste optie voor mij.


    Merk wel dat er wat vertraging zit in de beelden op TV en die in de LEDs. Heb de resolutie al verlaagd naar 640x480 en FPS naar 20.

    Verder kan ik niet al teveel tegelijk aanpassen in een webUI sessie: als ik veel dingen aanpas of wijzig, blijft Hyperion/HyperBian hangen en is een reboot via SSH nodig.


    Nu net de RPi 4B aangesloten. Eens zien of deze met USB3.0 en hogere snelheid over het algemeen een beter resultaat geeft, ook met een hogere resolutie. Hopelijk dat dit laatste euvel ook opgelost is met de snellere RPi4.

  • Merk wel dat er wat vertraging zit in de beelden op TV en die in de LEDs. Heb de resolutie al verlaagd naar 640x480 en FPS naar 20.

    Verder kan ik niet al teveel tegelijk aanpassen in een webUI sessie: als ik veel dingen aanpas of wijzig, blijft Hyperion/HyperBian hangen

    dat is de rendering die je Pi moet doen met inkomende videobeelden, daar kan je alleen wat aan doen door de Size decimation aan te passen, tussen 4 en 12 en inderdaad een wat lagere resolutie te kiezen en 15FPS


    Verder kan ik niet al teveel tegelijk aanpassen in een webUI sessie


    je moet even als expert inloggen dan zie je meer opties in de WebUI >> rechtbovenaan bij de baco icoon

    Einmal editiert, zuletzt von Ambientheater77 () aus folgendem Grund: Merged a post created by Lightning-guy77 into this post.

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!