Mening over mijn setup gevraagd

• Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden heb ik ook besloten te beginnen aan het DIY Hyperion project. Ik heb al heel wat research gedaan, tutorials gekeken, online opgezocht en flink wat fora's doorgespit. Het lastige, wat volgens mij iedereen als beginner ervaart: "Welke hardware heb ik nodig voor mijn situatie?"

Ik heb een Denon AVR-x2700h, deze heeft 2 HDMI outputs, output 1 gaat naar mijn Samsung QE55Q8F, en output 2 kan dan naar een HDMI Splitter/Scaler lijkt me.

Maar in deze post lees ik bijvoorbeeld dat de splitter/scaler in output 1 gaat, en dan van de splitter naar TV en Capture card gaat, waarom zou je dat willen als je AVR 2 outputs heeft? Tijdens het schrijven van deze post lees ik dat diegene hier wel output 1 en output 2 apart gebruikt.

Hier is de lijst met hardware wat ik van plan ben om te kopen, er staan nu nog meerdere splitters op omdat ik daar nog niet helemaal uit ben, waarom is een splitter eigenlijk nodig? Als ik het goed begrijp, is toch alleen het downscalen naar 1080p nodig?

Hardware lijst Amazon

Nog een andere vraag, is een Raspberry Pi Zero 2 W krachtig genoeg voor Hyperion/HyperHDR?

Hoor graag van jullie! :)

Groet,

Treecamp

• Hee hallo.

Als je AVR (normaal) 2 outputs heeft gebruik ik inderdaad op mijn Denon maar 1 MAIN output.

Waarom? Omdat EDID/HDCP problemen anders voordoen met DRM content en/of wegvallende beelden of ambilight krijgt geen beelden binnen.

ik heb ook Denon en plug alle HDMI apparaten in de Denon.

Ik gebruik 1 MaIN HDMI OUT en breng die naar een splitter/downscaler van Xolorspace 4k ---> 1080p. Deze heeft 2 poorten,

Poort 1 Gaat naar 4k tv (direct)

Poort 2 EDID downscaler van 4k ---> 1080p

Type 61121 van Xolorspace

De 1080p gaat naar een Raspberry 3b die via een Rullz HDMI/USB capturedevice de beelden overbrengt.

Je hebt minimaal een HDCP2.2 splitter downscaler nodig met EDID mogelijkheid

In mijn geval zet ik die dus achter mijn AVR zodat ik meteen alle videosignalen te pakken heb en alles ook naar Hyperion.NG zendt ZONDER problemen met wegvallende beeld.

Dit kan dan bv voorkomen tijdens streamen van DRM content als Disney+/Netflix/Prime enz.

het klopt idd dat ik eerst 2 outputs gebruikte maar die setup gebruik ik niet meer omdat ik was overgestapt van AVR

Ik had eerst Onkyo en dat ging prima, na overstappen op de Denon x2000 AVR werkte dat niet meer en kon ik NiET 2 poorten tegelijk als MaIN gebruiken.

Omdat jij ook een Denon hebt zou ik dus voor mijn bovenstaand uitgelegd setup kiezen. (Om problemen te voorkomen)

Succes!

en voor je laatste vraag: ik zou minstens voor een Raspi 3 serie kiezen maar 4 is nog beter natuurlijk.

Het renderen van beelden kost namelijk de meeste kracht van de Raspi...

Ik gebruik ook maximaal 720p resolutie als setting IN Hyperion.NG, meer is echt niet nodig.

Edited 3 times, last by Ambient_theater77: Merged a post created by Ambient_theater77 into this post. ().

• Okay, er wordt me al heel wat duidelijker, dankjewel!

Maar mijn TV kan 120hz, moet je dan ook niet een splitter hebben die dit ook ondersteund? https://www.amazon.nl/dp/B0C739QQ4Q?tag=hyperioforum-21&coliid=I2DNFNO8NE4L7O&colid=Y7YLBYT9OK29

En die scaler, ik neem aan dat die alleen output 2 downscaled naar 1080p, en dat output 1 gewoon 4K blijft?

Die Rullz HDMI/USB capturedevice, heb je hier een linkje van? Liefst Amazon indien mogeljik.

Waarom gebruik je Hyperion.NG, die heeft toch problemen met HDR? Of is dit ondertussen opgelost?

Als bijlage een layout van alle devices, die klopt zo dan denk ik?

Dank voor de Raspi 4 tip, dan neem ik die.

Ik heb mijn Amazon lijst geupdatet, zou je deze nog eens willen doornemen?

Dank voor je hulp zover!

• 1. als je graag 120Hz wilt hebben wel, ik hecht daar niet zo'n waarde aan want je receiver/AVR moet die resolutie en verversingssnelheid ook aankunnen anders heb je er nog niets aan

2, klopt helemaal, de Xolorspace 61121 doet precies dat wat je schetste.

3, wel van Aliexpress, niet van Amazon. >> link

kleur USB2.0 mini black

4, Ik gebruik geen HDR functies dus heb daar helemaal geen last van

5, Ja, ik zou voor een Meanwell voeding gaan die kan je ook met een potentiometer bijstellen in voltage >> RS series bv RS-100-5

6, gedaan, WS2812b werkt iets anders als bv een WS2801/APA102 of die ik nu heb met geweldige kleuren (ook wit) de HD107S

deze genoemd heb zijn allemaal 5 volt ledstrips, je hebt dan wel wat wattage nodig, ik gebruik voor 260 leds 100watt voeding van Meanwell

succes~! :)

• New
    • Official Post

There are also splitters with splitters with HDR to SDR enhancement and also those that can do 120Hz.

But there is no system that can do everything.

regards pclin

Dreambox ONE / TWO

dreamOS OE2.6

Amlogic S922X - 53.000 DMIPS - 2 GB RAM - 16 GB Flash - Twin-DVB-S2X Tuner - HDR10 - HLG
    -
    AudioDSP: miniDSP 2x4HD - Amp: Pentagon - Lautsprecher ELAC / ARENDAL
    LG OLED65BX9LB (PicCap, hyperion.NG webOS)

FireTV 4K max

-
    hyperion (classic) & Plugin HyperionControl | hyperion-ng 2.0.16-beta.1 (dreamOS)
    Hyperion-ng (Debian bullseye)
    -
    6 x ESP32/Wemos D1 mini - WLED - SK6812 RGBW-NW 60 LEDs/m
    FeinTech VSP01201 - Grabber Macrosilicon

LG TV Hyperion webOS & PicCap

Ambilight for ever

• 1. If I start with a new setup I would prefer 120hz support, also for future devices, my PS5 already supports 120hz. So i think i'll go with the https://www.amazon.nl/gp/product/B0C739QQ4Q?tag=hyperioforum-21&smid=A9MU9JXBQM05V&psc=1 .

2. Other question, i can still use different remotes with this setup right? For example i can still use my Apple TV remote to change the volume of the Denon?

3. pclin, if i read it correct, the https://www.amazon.nl/gp/product/B0C739QQ4Q?tag=hyperioforum-21&smid=A9MU9JXBQM05V&psc=1 has HDR support, does that also mean it enhances it to SDR? And if not, this won't this be a problem if i use HyperHDR right?

4. What isn't clear to me yet, is if i need a capture card that supports 1080p 120hz as well then. Because if I understand correctly, if i set the Ezcoo splitter on 4K 120hz, output 2 will be 1080p 120hz. Or should a HDMI adapter USB HDMI adapter Videostreaming Video opname Uitzending be fine too?

5. Thank you for the tip on the LED-strip, i'll change my choice to the HD107S, can you tell me the width in mm of this strip? Than i can also order the correct L corner pieces.

6. I'll go for the Mean Well RS-100-5 as well then, only weird thing is, some sites say its 80W, and some say it's 100W.

My hardware choice for now:

• Vraagje 5: breedte HD107S ledstrip is tussen 10-12mm

10mm is30L/m

12mm is 60-144L/m

ik zou voor 60L/m gaan (fel genoeg maar niet over de top) als je strip minder als 10cm van de muur af is, bij meer ga dan voor 144L/m

Maar dan heb je wel een krachtige voeding nodig

Zie link :

Link

De rest van je vragen aan pclin vragen svp 😀

• Bedankt voor de info Ambient_theater77! Ik kon de afmetingen op Amazon niet vinden, grappig dat de "documentatie" op Ali beter is dan Amazon haha.

3. pclin, if i read it correct, the https://www.amazon.nl/gp/product/B0C739QQ4Q?tag=hyperioforum-21&&smid=A9MU9JXBQM05V&psc=1 has HDR support, does that also mean it enhances it to SDR? And if not, this won't this be a problem if i use HyperHDR right?

4. What isn't clear to me yet, is if i need a capture card that supports 1080p 120hz as well then. Because if I understand correctly, if i set the Ezcoo splitter on 4K 120hz, output 2 will be 1080p 120hz. Or should a HDMI adapter USB HDMI adapter Videostreaming Video opname Uitzending be fine too?

pclin, do you have an answer on these 2 questions? :) Thank you!

Participate now!

Don’t have an account yet? Register yourself now and be a part of our community!