Welcome fellow Dutchies!

  • Erg gaaf om te zien dat hyperion weer even een tikkeltje professioneler gaat! Ik ben al ruim 1.5 jaar een bijzonder tevreden gebruiker van dit mooie stuk software.
    Mijn setup: RasPi model 2B met USB UTV007 framegrabber die beeld krijgt vanaf mijn Panasonic TV. Op de RasPi draait nu nog OpenElec maar zal binnen afzienbare tijd vervangen gaan worden door LibreElec --> een goede hyperionsupport is voor mij belangrijk, dus kijk nog heel even aan tot dat echt goed werkt :)
    Ik gebruik een WS2801 ledstip met 96 leds (30 leds/meter) die in de toekomst wellicht nog vervangen gaan worden voor WS2812b of SK6812 met 60 of misschien wel 144 leds/meter.

    • Offizieller Beitrag

    Welkom @René Arts


    We zijn inderdaad beetje bij beetje dingen aan het verbeteren en een forum en wiki die fijn werkt was hard nodig :) , er komt ook nog zat aan zoals verbeterde handleidingen.


    APA102 is op dit moment de beste optie voor upgrades of nieuwe setups, je hebt hier namelijk veel variatie in van 30 tot 144 leds p/m en ze zijn erg snel (voldoende voor > 100 FPS)
    Draai zelf nu een 600 led setup met 144 leds p/m alleen de meerwaarde tov 60 leds p/m is heel klein en vereiste stroom voorziening is pittig (~250W).

  • Ja, opzich voldoen mijn 30led/m prima. Maarja, je wilt altijd wat meer he. Denk dat het verschil met 60/m wel wat verbetering brengt en qua voeding ook enigzins te doen is :)
    Heb overigens in de Ambilight thread op het Tweakers forum ook even melding gemaakt van deze fijne ontwikkeling, dan weten weer wat meer mensen de weg hierheen te vinden. Hoe meer zielen (en/of LEDs) hoe meer vreugd :)

    • Offizieller Beitrag

    30 leds p/m naar 60 leds p/m is wel merkbaar overigens :) , voornamelijk heb je dan het blob effect wat minder en overgang is duidelijker zichtbaar.
    Btw ook wat met voedingen gespeeld de laatste tijd en Mean Well blijft fantastisch, metingen gedaan met Zwave meters en multimeter en leveren netjes 5V zonder variatie met goede bouw kwaliteit.
    Voor 144 leds p/m heb ik nu deze:


    http://www.ebay.com/itm/121870310607


    Thanks voor de link op GoT, inderdaad hoe meer leden hoe beter :D

  • Hallo,


    Geruime tijd ben ik al met de arduino uno op de pc bezig, maar wat nog altijd niet lukt is wat hier omschreven word, de ultieme ambilight.
    Ik heb al diverse mogelijkheden geprobeerd, maar niets wat in de buurt komt van de hier getoonde video's.
    Is dit mogelijk om dit te laten werken mbv de p.c. ipv raspberry pi?
    Ik gebruik 2 strips ws2812b met 60 leds per meter, met een 4a voeding.

  • Twee korte filmpjes hoe het er bij mij uitziet:

    Externer Inhalt www.youtube.com
    Inhalte von externen Seiten werden ohne Ihre Zustimmung nicht automatisch geladen und angezeigt.
    Durch die Aktivierung der externen Inhalte erklären Sie sich damit einverstanden, dass personenbezogene Daten an Drittplattformen übermittelt werden. Mehr Informationen dazu haben wir in unserer Datenschutzerklärung zur Verfügung gestellt.


    Externer Inhalt www.youtube.com
    Inhalte von externen Seiten werden ohne Ihre Zustimmung nicht automatisch geladen und angezeigt.
    Durch die Aktivierung der externen Inhalte erklären Sie sich damit einverstanden, dass personenbezogene Daten an Drittplattformen übermittelt werden. Mehr Informationen dazu haben wir in unserer Datenschutzerklärung zur Verfügung gestellt.

    • Offizieller Beitrag

    Welkom @uncels


    Hier eventueel een voorbeeld configuratie voor WS2812, kan je dan delen van overnemen en die config zorgde bij mij voor vloeiende overgang maar niet te traag zelfs icm live capture maar gebruikte het voornamelijk direct via AtmoLight.


    Smooth + live capture
    https://hyperion-project.org/a…ig_ws2812b_smooth-txt.15/


    Smooth + no live capture
    https://hyperion-project.org/a…h_no_videocapture-txt.16/


    Ook overgestapt naar APA102 leds maar hieronder een link naar mijn oude WS2812 setup videos:


    https://hyperion-project.org/t…ws2812b-apa102.8/#post-11


    Anders even wat videos uploaden van hoe je huidige setup functioneert icm Hyperion config en hardware specs zodat we wat dingen kunnen nalopen :)

  • Dank je voor jullie snelle reactie.


    Mijn wens is de ambilight op de PC te laten werken mbv arduino uno, dit met ws2812b leds.
    De plastic cable tray moet ik nog aanschaffen (prima idee trouwens)
    De strips met 120 leds heb ik nu (tijdelijk) onder een plank geplakt waarop mijn 3 monitoren staan.


    De arduino laat ik de strips aansturen met div sketches, dat gedeelte werkt goed. Maar de wens is ambilight aangestuurd door PC & arduino.
    Hiervoor heb ik al div software geprobeerd, maar het lijkt of ik ergens een stap oversla of niet het goede programma gebruik.
    Voor Kodi heb ik al div. plugins geprobeerd, de laatste was ambibox. Maar niets werkt of niet goed.


    Om het toch te laten werken, vraag ik jullie: kan ik dit laten werken zonder raspberry pi? dus PC-Arduino-Ws2812b met Kodi


    Nu heb ik c:\boblightd en t4a boblight.ino in de arduino geladen, de plugin zegt eerst dat hij verbonden is met boblightd, als de film start zegt hij verbinding met boblightd mislukt,de leds blijven uit.
    De baudrate heb ik op 115200 gezet, zowel in de arduinosketch als in de boblight.conf. & de compoort op com4


    Hiervoor gebruikte ik dit: http://www.tweaking4all.nl/thu…t-openelec-ws2811-ws2812/


    Bij voorbaat dank voor jullie reacties.


  • APA102 is op dit moment de beste optie voor upgrades of nieuwe setups, je hebt hier namelijk veel variatie in van 30 tot 144 leds p/m en ze zijn erg snel (voldoende voor > 100 FPS)
    Draai zelf nu een 600 led setup met 144 leds p/m alleen de meerwaarde tov 60 leds p/m is heel klein en vereiste stroom voorziening is pittig (~250W).


    Hallo iedereen,


    Mooi om een centrale plek te hebben omtrent Hyperion. Toevallig ben ik op dit moment rond aan het kijken voor een upgrade. Omdat ik een (nieuwe) mooie case wil maken voor het hele pakket, ben ik van plan om alles in een NES te bouwen. Daar gaat mijn huidige voeding niet in passen, dus komt er een externe voeding voor in de plaats. Ook merk ik dat de STK1160 totaal niet stabiel is. Ik heb ook nog een Dazzle DVC90 liggen, maar deze krijg ik niet werkend. Dit wordt vervangen voor een UTV007.


    Aangezien er genoeg wijzigingen zijn, zit ik er aan te denken om de leds ook te vervangen. Nu heb ik de WS2812b 60/m, arduino en rpi2. Je geeft aan dat de APA102 op dit moment de beste optie is. Zou je dat kunnen toelichten? Ik neem aan dat deze wel direct op de rpi aangesloten kan worden (komt ook een pi3). Wat zijn de voordelen tegenover de WS2812b?

    • Offizieller Beitrag

    We hebben hier een mooi overzicht van LED types:


    https://hyperion-project.org/t…d-is-the-best.35/#post-93


    APA102 heb je in meer variaties en dankzij SPI methode en chip is deze sneller met zijn verversing (hogere framerate = vloeiender), WS2812 heeft een fixed clock die relatief laag is en is daardoor ook alleen met tussenkomst van een Arduino goed aan te sturen (PWM + RPi kan maar is hacky imo).
    Wat betreft kleuren zullen deze nagenoeg identiek zijn en afhankelijk van de winkel kan je ze voor rond dezelfde prijs halen :)


    Met APA102 heb je dus geen Arduino meer nodig maar stuur je deze direct aan vanuit je RPi net zoals WS2801.


    //edit:


    @René Arts was me net voor met het overzicht :p

  • Bedankt heren! Dat overzicht had ik natuurlijk ook gezien, alleen zegt me dat verder weinig. Hij geeft daar wel aan dat ws2812 vaak problemen hebben. Dit helaas zonder toelichting. Maar wat duidelijk is, is dat ik voor de apa102 moet gaan. Is er nog een verschil met apa102c?

    • Offizieller Beitrag

    WS2812 kan prima probleemloos werken, heb het hier ook ~2 jaar gebruikt en alleen vervangen omdat APA102 vloeiender leek en 144 leds p/m wilde uitproberen :)


    Het enige "probleem" wat je kan hebben met WS2812 is bij lage helderheid de overgang wat minder fijn is (wat trager / niet vloeiend) maar dit hangt sterk van de gebruiker af net zoals sommige prima vroeger op 50hz CRTs konden werken terwijl bij mij de ogen uitbranden :p
    Veel commerciële oplossingen gebruiken ook nog steeds WS2812 of WS2801 simpelweg omdat het vertrouwd / goedkoper is en/of simpel aan te sturen is.


    APA102c nog niet uit langs zien komen en kan er helaas weinig over vinden, zolang het alsnog RGB5050 leds zijn zal het niks uit moeten uitmaken want de huidige chip van ze werkt goed.
    RGBW leds zal de volgende stap zijn verwacht ik zo alleen calibratie van die dingen wordt een drama tenzij er goede ondersteuning hiervoor gemaakt wordt die dit regelt.

  • Het grootste euvel met de WS2811 gebaseerde systemen is de timing van het doorsturen van de data: zowel de klokinformatie als de data moeten in 1 signaal verpakt worden. Omdat een ESP of Arduino veel makkelijker low-level te programmeren is, is het makkelijker om dit goed voor elkaar te krijgen dan op een RasPi omdat je geen rekening hoeft te houden met een OS wat tegelijkertijd ook draait. Het kan wel, bijvoorbeeld via de eerder genoemde PWM methode, maar dat is net wat lastiger dan via een Arduino.
    De APA102 heeft net zoals de WS2801 het voordeel van een gescheiden klok- en datasignaal. Dat maakt een veel groter bereik van de klokfrequentie mogelijk en vooral de timing komt wat minder spits: mocht er even iets tussendoor komen op de RasPi dan is de klokflank wat later, maar dat is geen probleem. Bij een WS2812 kan het signaal dan al verkeer geinterpreteerd zijn (want een 0 of een 1 is gecodeerd als een puls met bepaalde tijdsduur).
    Ik heb zelf vorige week een paar meter SK6812 RGBW strip besteld om een mee te gaan spelen icm de ESP8266. Denk in eerste instantie niet voor Ambilight, maar ben benieuwd hoe het presteert. Ze gaan waarschijnlijk toegepast worden als keukenverlichting en buiten in de tuin (vandaar dat ik de combinatie met warmwit interessant vind).

  • Vandaar inderdaad dat ik wil gaan experimenteren met de ESP8266: goedkoper en sneller dan een Arduino, makkelijk te programmeren (oa. FastLED library voor WS2812) en vooral: wifi!
    Wil ook zeker eens gaan klooien met de recent ontwikkelde mogelijkheden om de hyperion output over UDP uit te sturen naar bijvoorbeeld een ESP met ledstrip.

    • Offizieller Beitrag

    Yep ESP8266 is geweldig, we hebben al een sketch daarvoor mocht je wat voorbeeld code willen:


    https://github.com/ambilight-4…moOrb/tree/master/ESP8266


    Photon vind ik persoonlijker wat makkelijker want daarbij is het plug and play met de ring kit waarmee je direct meer leds kan door lussen en logica conversie doet :)
    Beide worden al ondersteund in Hyperion doormiddel van het AtmoOrb protocol en zijn ook Android / Windows apps voor:


    http://forum.team-mediaportal.…el-tutorial-added.131901/
    https://hyperion-project.org/wiki/AtmoOrb-Device

  • Zou ik met mediaportal. & hyperion wel kunnen bereiken wat nu met kodi niet lukt? Dwz Online films & eigen media bekijken op 1 pc met arduino & ambilight? Als dit werkt wil ik eens kijken naar apa102 leds, is hier ook een rpi voor nodig, indien ik uitsluitend op 1 pc film kijk ? Of kijkt hier iedereen op de tv mbv rpi?

    • Offizieller Beitrag

    Op 1 pc moet dat lukken maar je hebt alsnog een Raspberry nodig voor het draaien van Hyperion, nou heeft AtmoLight (Mediaportal addon) wel AtmoWin (icm Arduino) ondersteuning maar deze is gelimiteerd tot 250 leds dus hangt van de toepassing af.


    Mediaportal heeft alles wat je wilt maar Kodi is wat gemakkelijker wat betreft eerste installatie, het is een volwassen HTPC oplossing met addons waar Kodi nog niet aan kan tippen en waar alles al voorzien is met weinig tot geen bugs.


    Mocht je Mediaportal willen proberen kan ik je de volgende opstelling aanraden:


    Extensions / Addons


    MP-TVseries
    Moving pictures
    Online Videos
    Trakt
    AtmoLight


    Skin

    StreamedMP


    Ambilight tutorial

    http://forum.team-mediaportal.…01-ws2812b-apa102.128526/

    We hebben een leuk team en de community is erg actief dus mocht je vragen hebben over Mediaportal stel ze gerust daar :)

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!